22/3/07

Mataró - Bancs dècada Anys 60.

En els anys 60, en la Ciutat de Mataró, solament havien sis Oficines Bancàries, juntament amb l’oficina central de la Caixa de Mataró (Caixa Laietana). Estaven totes en el centre de la Ciutat, La Riera i en La Rambla. (lo mes normal era que cada Oficina tingues un mínim de 30 o 40 empleats).

Viu ressaltar tot el procés que es feia servir per fer efectiu un Taló:
Les empreses els dissabte, tenien que anar als bancs a recollit els diners per fer el pagament dels setmanals o sigui sempre el pagament als treballadors era cada dissabte i en efectiu.

Quan anaves al banc a cobrat un taló, tenies que porta tres monedes de deu cèntims, degut que el caixer, tenia la obligació de enganxar a cada talo en el moment de fer efectiu una pòlissa de 30 cèntims.

Primer tenies que donar el taló l‘empleat que estava en el mostrador a la vora de l’entrada, i aquest et donava un numero d’ordre, que era el comprovant que tenies que donar al recollir els diners en el caixer.

A continuació, el taló era portar als empleats del comptes corrents, que tenien una espècie de sumadora en carro ample, que posaven les fixes del comptes per fer les anotacions corresponents, la maquina solament feia la resta o la suma, aquesta operació la repetien dues vegades en diferents empleats i fitxes o sigui tenien tots els moviments del comptes per duplicat.

Si tot era correcta, o sigui si havia saldo en el compte, es anotava a ma en la part de darrera del taló el saldo que quedada en el compte, i el taló es portava a l’apoderat, que comprovava la signatura, i tot seguit anava a parar a les mans del interventor que donava la conformitat i fe que tot estava correcta, i seguidament al apoderat de la caixa que torna a repassar una altre vegada. Si el compte no tenia disponibilitat, el taló tenien que portar al director que autoritzes el seu pagament, i finalment al portàvem al caixer.

Com es pot comprovar amb el procés que es fa servir actualment, es totalment molt diferent, ara es una única i sola persona que fa tot el procés, que es l’empleat de la Caixa, avanç el taló passava per cinc o sis mans. (Els canvis en el processos i amb l’informatica, resulta que s’han perdut cinc o sis llocs de treball en cada entitat bancària solament en les operacions de pagaments dels xecs,)

Les Empreses actualment no paguen les nòmines dels treballadors per setmanes, sinó mensualment i per transferència bancària directament al compte o llibreta del treballador, el procés de les transferències es fet per la mateixa empresa de una forma automàtica mitjançant internet, o sigui la mateixa Empesa fa tot el procés, de fer les transferències, i l’abonament en el compte de la persona destinatària.

Conclusió, avanç en una oficina Bancària, tenien 30 a 40 empleats i actualment en 3 0 4 funciona. Avanç Mataró tenia 7 Oficines Bancàries, i actualment supera les 130 Oficines (totes escampades per tota la Ciutat). Menys despeses de personal igual a major els guanys per les Entitats Financeres, i el tracte amb els clients no es tan personalitzat resulta que tots els usuaris/clients de la banca som un simple codis de vint números o dígits.

Mostra un mapa més gran